57 dagar som skakade Sverige |
|
|||
|Inledning |Artikel 1 |Artikel 2 |Artikel 3 |Artikel 4 |Artikel 5 |Artikel 6 |Artikel 7 |Artikel 8 |Artikel 9 |Artikel 10 |Artikel 11 |Artikel 12 |Artikel 13 |Artikel 14 |Artikel 15 |Artikel 16 |Artikel 17 |Artikel 18 |Artikel 19 |Artikel 20 |Artikel 21 |Artikel 22 |Boktips |Länkar |Tack till! |
GRUVSTREJKEN 40 ÅR 1969-2009 Artiklarna och bilderna som presenteras på denna hemsida är hämtade från, Norrskensflammans (Nfl) ”Strejk-special” om inget annat uppges. Strejk-specialen publicerades kort efter strejkens slut. Texten i artiklarna är nedskrivna på nytt, men är autentiska med originalet. Namnen på Norrskensflammans skribenter står i anslutning till den artikel de är upphov till. |
|
||
VIKTIGARE HISTORISKA DATA OM LKAB 1660 – eller möjligen 1654-1655 tog manufakturkommissionären i Kommerskollegium 1661 Abraham Momma, adlad Reenstierna, det första dokumentariskt värda malmprovet i Gällivare malmberg. 1696 eller senast 1727 omtalar bokh. Samuel Mört två järnberg, Luossavaara och Kiirunavaara, väster om Jukkasjärvi 1735 utfärdades den första mutsedeln på en järnmalmsfyndighet i Gällivare malmberg till löjtnant Carl Tingvall 1888 den 12 mars kom första malmtåget från Malmberget till Luleå. Samma år påbörjades järnvägen Gällivare – Luossavaara. 1889 kom Hj. Lundbom, 1900-1920 disponent för LKAB i Kiruna, f.f.g. till Norrbotten som ledamot i den s.k. apatitkommissionen. 1890 Bildades LKAB 1891 bildades AB Gellivare Malmfält 1897 bildades Bergverks AB Freja 1901 avböjde staten köp av LKAB, AB Gellivare Malmfält och Mertainens gruv AB 1902 sammanknöts de norska och svenska bandelarna vid Riksgränsen. 15 nov. avgick första malmtåget från Kiruna till Narvik 1903 invigdes statsbanan Gällivare – Narvik av Oscar II. Grängesbergsbolaget köpte aktiemajoriteten i LKAB och AB Gellivare Malmfält. 1907 godkände riksdagen ett avtal mellan staten och Grängesbergsbolaget att staten fick hälften av aktierna i LKAB samt inlösenrätt till övriga aktier 1920 går arbetarna i strejk 1927 ingicks ett nytt avtal där staten fick rätt att inlösa Grängesbergsbolagets aktier i LKAB 1947 eller därefter vart tionde år 1928 förlamas LKAB av en åtta månader lång strejk 1950 förvärvade LKAB aktierna i Freja 1955 beslöt riksdagen att 1957 inlösa Grängesbergsbolagets aktier i LKAB 1964 den 1 okt. öppnades gruvan Leveäniemi i Svappavaaraområdet. Samtidigit togs även den nya järnvägen till Svappavaara i bruk 1965 i september firades LKAB:s 75-års jubileum med invigning av malmhamnen i Luleå, gruvan i Svappavaara samt anriknings- och kulsinterverken i Kiruna 1969 den 9 december utbröt total arbetsnedläggelse vid LKAB:s förvaltningar i Kiruna, Svappavaara och Malmberget. Strejken avblåstes den 3 februari 1970. |
||||